C’est encore un article remarquable du NYT qui pose la question pour la vaccination anti HPV.
L’article compare les efforts commerciaux titanesques des laboratoires pharmaceutiques pour promouvoir leur vaccination « anti cancer du col » d’un côté, et les bénéfices réels escomptés de l’autre.
Je vous conseille vivement de le lire.
Pour les flemmards, trois petits extraits ci-dessous :
“The lightning-fast transition from newly minted vaccine to must-have injection in the United States and Europe represents a triumph of what the manufacturers call education and their critics call marketing.”
“Merck lobbied every opinion leader, women’s group, medical society, politicians, and went directly to the people — it created a sense of panic that says you have to have this vaccine now,”
“Health economists estimate that depending on how they are used, the two cervical cancer vaccines will cost society $30,000 to $70,000, or higher, for each year of life they save in developed countries”
Pour mettre en relief le dernier extrait, cette carte de l’incidence annuelle du cancer du col pour 100000 femmes. Les dégradés de vert représentent les pays les moins touchés, les jaunes et rouges, les plus touchés. 80% des cancers surviennent dans les pays « en voie de sous développement ».
°0°0°0°0°0°0°0°0°0°
Drug Makers’ Push Leads to Cancer Vaccines’ Fast Rise
By ELISABETH ROSENTHAL
Published: August 20, 2008
The New York Times
Drug makers call the rapid deployment of a vaccine against cervical cancer education, but their critics call it marketing.