J&H;#022 – Mix & Talk with Darius Syrossian

Publié le 18 janvier 2012 par Jekyllethyde

Que ce soit derrière le comptoir d’un magasin de disques, que derrière les platines, Darius Syrossian reste une figure emblématique de la scène House anglaise. D’abord DJ, Darius fait aussi parler de lui dans la production, avec des sorties sur Area Remote, VIVa music, ou encore plus récemment pour la dernière compil’ de Get Physical avec la track Jackathon, ainsi qu’une flambée de remix comme celui pour Horacio et Deny K (playlisté ici) ou encore plus récemment Hector Couto.
Présent sur le devant de la scène depuis le début des années 90 Darius reste avant tout un passionné qui, bien loin de la hype ou des tendances, a su dédier sa vie à ce mouvement. Rencontre avec un passionné qui au détour d’un mix concocté avec soin et amour nous parle de son parcours, de la scène actuelle, du futur… Bonne écoute.

Whether it is behind the counter of a records store, that behind the decks, Darius Syrossian remains a symbolic figure of the English and international House scene since the 90′s. At first DJ, Darius is also a great producer releasing EP on labels such as Area Remote, VIVa music, 8bit or more lately on Heidi’s compilation for Get Physical with the track « Jackaton ». Talented remixer you maybe hear him on his remix for Hector Couto, or Horacio and Deny K, we playlisted last year.
But most of all Darius is a true music lover, who have lived throught and for House music. A great occasion for us to talk with him about his career, current scene, hype, or his vision of future.


J&Hexlu022 Darius Syrossian – Swallow too much bass mix by Jekyll et Hyde

Download : Darius Syrossian – Swalloed to much bass mix

Interview Darius Syrossian – Français

Age : Plus de 30 ans.
Sexe : Homme.
Label : VIVa MUSiC / 8bit / Area Remote / Get Physical / mon propre label Breakoutaudio et d’autres…
Boulot actuel : Producteur d’underground House Music, DJ, boss de label, animateur radio, workaholic.
Ancien Boulot : Vendeur dans le magasin de disques « Global Beat & Crash Records ».

Ta première fois dans un club :

Ma première rencontre avec la musique électronique n’a pas eu lieu en club mais dans un hippodrome dans le nord du Yorkshire. Ca remonte à 1991, l’époque des raves, et on peut dire que ce moment a radicalement changé ma vie… Je me souviens particulièrement y avoir entendu le morceaux N-Joi – Adrenalin, dans une ambiance de dingue ! Nuit noir, plein brouillard, sous la pluie, et simplement éclairé par des feux de voitures… grandiose. Il régné vraiment une atmosphère d’euphorie générale, très peu de superficialité mais beaucoup d’energie.

Première fois en tant que DJ :

En 1995 dans un club d’une capacité de 300 personnes, plein à craqué. Je me souviens encore de ma première track le remix des Chemical Brothers par Daft Punk.

Tes morceaux favoris (tout temps confondu) :

C’est difficile à dire, mais je dirais entre ces trois tracks :
1. Paperclip People – (Carl Craig) – Throw,
2. Liberty City (Murk) – Some Lovin,
3. Joey Beltram – Energy Flash.

Mais il y en a tellement d’autres, comme Underworld – Dark & Long… J’ai d’ailleurs une dizaines d’autres tracks qui me viennent en tête que j’en arrive à la conclusion que c’est une question impossible !

Ce que tu hais dans la musique électronique ?

Haïr est un mot très fort… Je ne hais jamais, mais par contre je n’aime vraiment pas la tendance qui tous les quatre ans pousse la presse et certains DJ à ré-écrire l’histoire de la House Music, en présentant certaines tracks comme le future, alors qu’il s’agit de pâle copie de ce qui se faisait déjà il y a une quinzaine d’années.

Je ne blâme pas les jeunes qui trouvent ça frais et excitant, mais en tant que DJ prétendre ré-écrire l’histoire avec son style, et ses productions, n’est que pure prétention et arrogance. J’aime conserver les préceptes de la House Music, et j’en aime toutes les déclinaisons. J’aime sortir mes vieux vinyles, de ma collection commençait en 1992, et je respect cette culture à qui je dois tout… Voilà pourquoi je ne pourrais jamais prétendre lui apprendre quoi que ce soit.

A quoi est d’ailleurs dû cette fameuse tendance du « back to the roots », auquel nous assistons en ce moment ?

Il y a toujours eu cette tendance, mais particulièrement en ce moment, je te l’accorde. Après, je ne vais pas m’en plaindre vu que mon son est lui même rétro, j’imagine que c’est le son sur lequel j’ai accroché lors de mes premières raves, et les anciens comme moi ne devraient pas reprocher aux jeunes de revivre maintenant ce que nous avons vécu à l’époque. Tous ces jeunes de 21 ans qui sont nés en 90, alors que le mouvement commencé à peine, « découvrent » maintenant la House Music, et je trouve ça génial du moment qu’ils acceptent qu’ils ne font que COPIER ce qui a était fait par le passé en reproduisant ce que des DJ comme DJ Pierre, Alexandre Robotnik ou encore Marshal Jefferson ont déjà fait ! Utiliser un pack de sample et ableton N’EST PAS faire de la musique révolutionnaire simplement parce que ça sonne rétro.

Comme nous le disions précédemment tu as travaillé un bon bout de temps en magasins de disque, tu étais donc aux premières loges pour voir l’évolution du mouvement, peux-tu nous en parler ?

Il est vrai qu’entre 90 et 2009 les tendances ainsi que la manière d’appréhender la musique ont considérablement évolués. On peut tout de même déceler ce que j’appelle le cycle des 4 ans : Tous les quatre ans une nouvelle tendance débarque, qui n’est rien autre qu’une réaction à la précédente.
Prenons la minimal par exemple, principalement axée que sur le beat, les noises et les bruits, sans aucune mélodie. Aujourd’hui qu’avons-nous ? La Nu-Disco, qui n’est qu’axée que sur la mélodie avec ses lignes de synthés. Le kick n’est que très faible et n’a finalement que peu d’impact sur la track en elle même, ce qui pour de la House est totalement fou… mais n’est qu’une simple réaction à cette grosse vague de minimal !
Alors pour l’instant cela ne fonctionne que sur des « petits » stages, mais plus ça va devenir populaire, plus ce sera joué sur de grosses scènes, plus le son devra devenir dark, et du son dark avec des mélodies cela devient quoi ? De la PROGRESSIVE ! Donc le nouveau cycle risque probablement d’être de la prog’, ce qui était fat il y a combien de temps ?! 15 ans !

En tant que « Old School » tu n’échapperas pas à la petites question « technique », que penses-tu des contrôleurs, et des dj qui mix aux contrôleurs ?

Peu importe la technique du moment que tu fais bouger le dancefloor et danser les gens ! Même si je ne travail pas de la sorte, que je suis allergique au « sync », que j’aime entendre un DJ travailler et non pas appuyer sur play et boire des coups !

Quelqu’un que tu admire ?

Laurent Garnier. Ainsi que tous les DJ et producteurs qui sont là depuis le début et continuent de se donner coeur et âme pour cette musique ! Mais Laurent Garnier me semble vraiment un exemple parfait. Il est à l’image de mecs comme Dj Sneak, Carl Craig, ou Steve Lawler, qui se distinguent des vagues de DJ fashion qui débarquent chaque années mais qui ne restent « cool » que très peu de temps… La Hype.

The classic 5 :

1 – Joey Beltram – ‘Energy Flash’ – (R&S) (1990)
2 – Liberty City – ‘Get Some Lovin’ – (Murk Recs) (1992)
3 – Underworld – ‘Dark & Long’ – (Junior Boys Own) (1994)
4 - Robert Armani – ‘Circus Bells’ (Hardfloor remix) (Djax Records) (1993)
5 - Deep creed 94 ‘Can u Feel It’  (Eastern Bloc Records) (1994)

Vidéo youtube favorite :

Tout le monde devrait REGARDER et surtout bien ECOUTER cette vidéo : http://youtu.be/M8C-qIgbP9o

Activité favorite du dimanche soir ?

Amis, bon dîner, bouteilles de fins, et films = imbattable.

Que pouvons-nous attendre pour les mois qui viennent ?

*Et bien il a mon remix pour DJ W!LD « I’m Not Human » qui sort d’ici quelques semaine sur le label Allemand « Klangkultur Schalpllatten  » en vinyl et digital.
* Sur le même label sortira également ma track « 10 miles from lima » dont beaucoup de personnes me parlent ( Nic Fanciulli passant « 10 miles from lima » au Mint club à Leeds) : here
*Dj Sneak sort également une compile pour la fabric dans laquelle il a playlist mon remix pour Hector Couto « Creampie »
*En parlant de mix je sort également une compile pour VIVa Music avec beaucoup d’inédits de la part de Luna city express, Kris Wadworth, Ray Okpara, Nekes, Kevin Saunderson, Dj W!ld, Fabio Giannelli, Huxley & Russo ainsi que de moi-même !
* Pour finir vous pourrez me croiser ces prochains mois à ma résidence au Sankeys, ou sur la route de mon tour US par Miami, le Mexique, Boston, ou encore New York.

Interview Darius Syrossian – English

Age : Older than people think, mid 30′s.
Sexe : Male
Label : Released on VIVa MUSiC / 8bit / Area Remote / Get Physical – & more
Occupation : roducer (of Underground house music) Music Engineer (for others), DJ, Label owner, Radio show host, Workaholic
Past occupation : Worked at Record Shop’s Global Beat & Crash Records as a ‘Pusher’ for all the Vinyl Junkie’s’ out there, haha

First Time in a club :

My first experience of this music was back in 1992. i was 18 at the time, It was an outdoor rave at a racecourse in North Yorkishire, was a life changing moment for me, it was dark, muddy, you could see the fog in the light coming from all the parked cars that had headlamps on, rain pouring down but nobody cared and was going crazy to this Music as for clubs where i first heard this music, it was back to basics in Leeds, or Hacienda in Manchester, in those days compared to now it was more about the atmosphere and the music less about what you were wearing and being seen to be dj worshipping the right dj’s, for example Hacienda we used to go and everyone just danced, when i think back about it now, its funny, we could never really see the dj, as Hacienda was a live venue place originally and when it was used for clubbing wasn’t used for the dj’s it was used for the clubbers dancing, and the dj booth was right up int he corner on the balcony, everyone was LISTENING to the music, not like you see these days all facing the dj booth phones out filming, haha, this is kinda why i love what Heidi is doing with her Jackathon parties, like i heard her say in an interview, she decided she got tired of seeing people in clubs not dancing, it’s time to bring back the jack!! get on the floor and move like the old days! hahah

First time as DJ :

1995 at a club called brethren, was 300 capacity, packed out, and the first track i dropped was Daft Punk remix of Chemical brothers.

Favorite track ever :

Hard to say, but its between these three tracks :
1. Paperclip People – (Carl Craig) – Throw,
2. Liberty City (Murk) – Some Lovin,
3. Joey Beltram – Energy Flash.
But there are so many others like Underworld – Dark & Long, actually i just thought of another ten tracks or so, and i have come to the conclusion that this is an impossible question, haha.

Something you hate in electronic music :

Hate is a strong word, i never hate, but i strongly dislike the fact that every 4 years the press and certain DJs write in their biogs they are re-writing house music with this new sound, when its nothing new at all, just copying what was being played 15 years before. You can’t blame the kids, to them it is new and exciting, but as a DJ to write you are re writing house music with this sound, i mean how arrogant and into yourself do you have to be to make a claim like that? hahaah, i like to guard the principles of house music and i like all genre’s. I like to pick my tracks from my collection since i started buying in 1992, and as a DJ i owe it to house music, and i could never claim like some people to be teaching House music new things. House music is bigger than any Dj who has been around 15 years, let alone someone who has made a couple of big tracks in the last 2 years & new to the scene and happens to be popular because he or she is making the music that is the IN sound at that paticular period of time.

Why do you think we have this « let’s go back to the roots » movement right now ?

There has always been an element of it but it is happening more than ever now. But I dont mind because my sound is quite retro jackin too, i guess its the sound that i first started liking when i went to my first raves and for people like me who were there the first time around,we shouldnt be greedy and not let the kids who are only 20 or 21 now experience it now too. Remember any 21 year old now would have been born in 1990 when the scene was just starting, and really i dont mind it as long as the people making it accept they are COPYING a sound from the past, and not claiming to be groundbreaking pioneering producers! DJ’s like Dj Pierre or Alexander Robotnik, or Marshal Jefferson were, but someone using a loopmasters sample pack and ableton IS NOT making groundbreaking music just becuase its sounding retro, haha.

As a man who have passed years working in vinyls shops, how do you see the evolution of trends in electronic music ?

Well I have seen since early 90s the music buying pattern and trends of djs first hand since i have worked in record shops from mid 90′s to 2009, there is a 4 year cycle with every trend, then the trend that comes afterwards is a REACTION to the trend before it.
Take Minimal for example, it was all drum based, noises and no melody, and all about the beat, now what do we have? This sound they call Nu Disco, it’s all about the melody, the synth line, the kickdrum is actually quite weak and plays a very little part of the track itself, which for House music is crazy, but you see this is a reaction to what minimal was ! Now this works in small underground venues, which is how a sound is born and develops, but as it becomes more popular this will happen for it to work in big main room clubs the sound has to go darker, and when it goes darker, this melody driven stuff and being dark turns into what? PROGRESSIVE, hahah so the next sound is probably going to be prog, and you can see it now with the releases on crosstown rebels and listen to the beatport top100 in deep house genre, the quality deep HOUSE that people knew a few years ago has disappeared and made way for generic slow bassline track after slow bassline track that is slightly dark and has lots of delays and so on, very prog sounding, and this was first big when? 15 years ago, so you see its all a big cycle.

Now we have thoses controlers everywhere, already configured for traktor pro etc… Do you think democratisation of music and technics is a good thing ?

I believe so long as you make the dancefloor move and party and dance then it doesnt matter what you use as long as it works for you. For me though i just dont get laptops though for mixing, if your gonna do that you may aswell bring a cd player and press play and have a drink, there has to be an element of work put it. I mix manually and dont use any sync or crap like that, i like to hear a dj work a mix, thats the appeal to it, nice and raw, but i say each to their own, the most important thing is that the dancefloor is DANCING to good music.

Someone you love in electronic world :

Laurent Garnier, even there is too many to mention! But I have big respect for any dj’s/producers who have been there from the start and are still into it as much. Laurent Garnier is a fine example, whenever there is a new wave of trendy fashionable dj’s the press said they are cool, but they never last, because it was just hype. They are ‘cool’ for a few years and then gone, but the guys who have been doing it 17/18/19 years and stuck to the sound they are famous for and not jumped onto bandwagons to be popular, THESE are the guys i respect. such as Dj Sneak, Laurent Garnier, Carl Craig, Steve Lawler, and so on.

The classic 5 :


1 – Joey Beltram – ‘Energy Flash’ – (R&S) (1990)
2 – Liberty City – ‘Get Some Lovin’ – (Murk Recs) (1992)
3 – Underworld – ‘Dark & Long’ – (Junior Boys Own) (1994)
4 - Robert Armani – ‘Circus Bells’ (Hardfloor remix) (Djax Records) (1993)
5 - Deep creed 94 ‘Can u Feel It’  (Eastern Bloc Records) (1994)

Favourite Youtube video :

* EVERYBODY SHOULD SEE THIS, and LISTEN to the words : http://youtu.be/M8C-qIgbP9o

Favourite activity to do on a sunday night ?

With friends, nice meal then crack open some bottles of wine and all watch a couple of films, cant be beaten.

What can Darius Syrossian fans expect in the coming months with your music releases and so on ?

* Well i My remix of DJ W!ld is out in a few weeks on German label, Klangkultur Schalpllatten on Vinyl & Digital, this is called ‘I’m not human’
* also the same label is releasing the track called ’10 miles from Lima’ that a lot of people are asking about
here is a video of Nic Fanciulli playing it at Mint club in Leeds : here
* Dj Sneak releases his Fabric Mix compilation that features my Remix of Hector Couto’s Creampie track
* i am Mixing a VIVa MUSiC compilation that features previously unreleased tracks from many artists, including names like Luna city express, Kris Wadsworth, Ray Okpara, Nekes, Kevin Saunderson, Dj Wild, Fabio Giannelli, Huxley & Russo and loads more including a couple from myself
* Gigs wise in the next 2 or 3 months as well as uk gigs and m Sankeys residency ill be spinning in places like Lisbon, Miami, Mexico & Boston Massachusetts & New York

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